
 

 

Government letter smears Slovenia’s reputation and denigrates journalism 

 
 

The contents of a letter about the Slovenian media landscape that the Slovenian Government has 

sent to the Council of Europe (CoE) in response to criticism by the CoE Platform for the Protection of 

Journalism and Safety of Journalists has no basis in reality. It only reflects the ideological views of the 

biggest government party and smears Slovenia’s reputation internationally. As such it would not 

warrant a serious response had it not been an official document by the Government of the Republic 

of Slovenia. 

For 30 years Slovenia has been a democratic country with a media landscape that does indeed 

experience various anomalies but still operates in a relatively normal framework. The country has 

obsolete media legislation that requires adjustments, but despite that it remains comparable to 

European standards. It has a public broadcaster supervised through the programming council by the 

public as well as politics. Editorial policies as well as ownership structures of Slovenian media outlets 

are diverse and to claim that they are all united in some sort of ideological warfare against the 

Slovenian Democratic Party (SDS) is a reflection of a persistent paranoia that has long coloured the 

attitude of the SDS, and consequently of the current government, towards the media and journalists. 

Slovenian media have often been desirable political loot, and this is in no small measure true of the 

SDS and the Janez Janša-led government – whenever the opportunity arises. 

Slovenian journalists perform their job in line with professional and ethical standards, and even more 

importantly they do it as well as their peers in western democracies. Deviations from these standards 

are in fact characteristic of media outlets that are directly or indirectly connected to the SDS; that are 

substantially financed by Hungarian companies; that run smear campaigns against all who disagree 

with the SDS’s agenda; and that manipulate facts and spread intolerance against all who are different 

or have different views. They justify their actions with the mental framework of ideological warfare 

https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=11&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertPK=62377374&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletId%28%29
https://www.coe.int/en/web/media-freedom/detail-alert?p_p_id=sojdashboard_WAR_coesojportlet&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-3&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=11&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_alertPK=62377374&_sojdashboard_WAR_coesojportlet_displayLink=SojPortlet.getDashboardPortletId%28%29


 

 

where the end justifies the means, exactly the same ideological framework described in the 

government letter.  

The entire depiction of Slovenian media history in the letter is merely an attempt to distract 

attention from the fact that the international community has recognised the unacceptable nature of 

the pressure exerted by the prime minister and the SDS on the decisions and work of editors and 

journalists at public broadcaster RTV Slovenija. The Slovenian Journalists' Association (DNS) has 

previously warned international organisations that statements about RTV Slovenija made from a 

position of power cannot be understood as an expression of public criticism, they constitute direct 

pressure on the editorial decisions of journalists and editors at RTV Slovenija. Including veiled threats 

of layoffs in criticism of an article that was written in line with professional standards but whose 

content was not to the prime minister’s liking, is not a justified warning about abuse of public funds. 

And to imply, in the context of expressing disagreement with the report, that the public broadcaster 

is wasteful with its resources and has too many employees cannot be interpreted as a well-meaning 

call to streamlining, it should be seen as an indirect threat.  

The Slovenian government does not understand that editorial independence is enshrined in the law 

and that the public broadcaster is not a state broadcaster. And that the state, despite being the 

founder of the public broadcaster, has no right to make editorial decisions. Democracy ends when 

citizens can no longer state their opinions and views freely and without fear – and we always 

emphasise that such opinions must be stated respectfully. Erosion of democracy starts with 

journalists and media outlets – including with the subjugation and disciplining of public media. 

 

 

 

 


